dla twojej domowej apteczki

Witaminy i minerały Jak dbać o swój organizm Odporność organizmu

Jak uniknąć opryszczki w okresie zimowym

Opryszczka wargowa wywoływana jest głównie przez wirus opryszczki pospolitej typu 1 (HSV-1). Do infekcji bezobjawowej dochodzi zazwyczaj już w okresie naszego dzieciństwa. Szacuje się, że kontakt z wirusem opryszczki miało ponad 89,9% populacji osób dorosłych [1]. Wirusa HSV-1 nie da się pozbyć z naszego organizmu i gdy doszło do infekcji możemy jedynie unikać jego uaktywnienia się i wystąpienia objawów.

Jak unknąć opryszczki

Większość z nas choć raz w swoim życiu miała problem z opryszczką – popularnie nazywaną „zimnem”. Wszystko zaczyna się niewinnie: uczucie mrowienia albo swędzenia w okolicach ust, napięcie i suchość skóry. Później pojawia się zaczerwienienie i delikatne zgrubienie, które przekształca się w wypełnione płynem surowiczym, bolesne pęcherzyki. Zazwyczaj w tym momencie zaczynamy zdawać sobie sprawę, że to nie jest zwykły wyprysk, a opryszczka. Sięgamy wtedy po preparaty w postaci plastrów czy maści na opryszczkę, które wspomagają organizm w walce z infekcją. Bąble pękają, powstają bolesne owrzodzenia i strupki. Wszystko znika zazwyczaj po 7-10 dniach, pozostawiając lekkie zaczerwienienie. Bardzo ważne jest, aby w trakcie występowania objawów opryszczki nie zakazić chorego miejsca bakteriami np. poprzez jego drapanie czy dotykanie. W takim wypadku czas leczenia może się wydłużyć i często konieczna jest wizyta u dermatologa, który przepisze maść z antybiotykiem. Chociaż wirusa opryszczki nie da się pozbyć z naszego organizmu to wspomagając układ odpornościowy jesteśmy w stanie skutecznie zapobiegać jego ujawnieniu się w postaci „zimna”.

Dlaczego na naszej twarzy pojawia się opryszczka?

W większości przypadków nawet nie zdajemy sobie sprawy, że jesteśmy nosicielami wirusa HSV-1. Badania pokazują, że do większości zakażeń (około 70%) dochodzi w trakcie bezobjawowej infekcji [2]. Wirus opryszczki przebywa w stanie utajenia w naszym układzie nerwowym, aż do momentu kiedy zadziałają czynniki powodujące jego aktywację. Powodami jego ujawnienia się jest najczęściej obniżenie odporności np. na skutek przeziębienia lub innej infekcji. Dlatego też problem z opryszczką pojawia się często wraz z nadejściem chłodnych, zimowych miesięcy, a pospolicie opryszczkę nazywamy „zimnem”. Czynnikami powodującymi ujawnienie się infekcji jest również stres, przewlekłe przemęczenie czy choćby uraz mechaniczny, ranka w okolicy ust. Wiadomo również, że problem z „zimnem” występuje częściej u kobiet niż u mężczyzn. Zmiany hormonalne zachodzące w trakcie kobiecego cyklu często stymulują aktywację uśpionego w układzie nerwowym wirusa, skutkując opryszczką [3].

Jak zapobiegać nawrotom opryszczki?

Najskuteczniejszym sposobem zapobiegania opryszczce jest regularne wzmacnianie układu odpornościowego. To dzięki prawidłowej reakcji obronnej naszego organizmu w trakcie infekcji pierwotnej wirus jest szybko zwalczany, a później utrzymywany w stanie uśpienia, czyli latencji, zapobiegając nawrotom objawów opryszczki [4]. W odpowiedzi przeciwwirusowej naszego układu immunologicznego niezwykle ważną role odgrywa witamina D. Związek ten działa jako regulator licznych procesów zachodzących w układzie immunologicznym, bezpośrednio oddziałując z receptorami komórek tego układu jak limfocyty T, B oraz komórki prezentujące antygen (czyli intruza). Witamina D wpływa bezpośrednio m.in. na produkcję peptydu katelicidyny, stymulując ją. Peptyd ten ma udowodnione działanie zwalczające patogeny zarówno bakterie jak i wirusy, w tym również wirus HSV-1 prowadząc do zatrzymania jego namnażania [5]. Ze względu na dużą rolę witaminy D w regulacji funkcjonowania układu immunologicznego, w okresach zwiększanego ryzyka wystąpienia objawów opryszczki, warto wspomagać swój organizm regularną suplementacją tego związku. Tym bardziej, że okres jesienno-zimowy związany jest z niedoborami witaminy D wśród dużej części społeczeństwa [6,7]. Sięgając po suplementy dostarczające witaminę D warto wybierać te, które wspomogą naszą odporność również poprzez dostarczanie innych ważnych dla układu immunologicznego związków jak witamina C czy wapń jak Calcium C MAX Odporność [8,9].

Czego unikać by nie uaktywnić wirusa opryszczki?

Oprócz suplementacji preparatów wzmacniających naszą naturalną odporność należy unikać produktów stymulujących namnażanie wirusa opryszczki. Należą do nich przede wszystkim produkty zawierające dużo argininy – aminokwasu niezbędnego do powielania się wirusa. W argininę przede wszystkim bogate są różnego rodzaju orzechy, jak orzechy włoskie, orzechy laskowe czy arachidowe. Dużo tego aminokwasu zawiera także czekolada i produkty z żelatyną w składzie. Ryzyko wystąpienia objawów opryszczki zwiększa się również w wyniku częstego spożywania alkoholu – wówczas nasz układ odpornościowy osłabia się. Warto pamiętać, że wirus opryszczki ujawnia się zazwyczaj w tej samej lokalizacji, dlatego mając częsty problem z nawrotami powinno się unikać uszkodzeń mechanicznych jak np. zadrapania danego miejsca na twarzy. Również one mogą być przyczyną aktywacji wirusa opryszczki.

1. Majewska A., Romejko-Wolniewicz E., Zaręba-Szczudlik J.,Łuczak M., Młynarczyk G. Wirus opryszczki pospolitej typu 1: epidemiologia i udział wirusa w zakażeniach narządów płciowych. Borgis-Nowa Medycyna 1/2011, s. 16-19.
2. Whitley R.J. Herpes simplex virus infection. Semin Pediatr Infect Dis. 2002 Jan;13(1):6-11.
3. Vicetti Miguel R.D., Sheridan B.S., Harvey S.A., Schreiner R.S., Hendricks R.L., Cherpes T.L. 17-beta estradiol promotion of herpes simplex virus type 1 reactivation is estrogen receptor dependent. J Virol. 2010 Jan;84(1):565-72.
4. Egan KP, Wu S, Wigdahl B, Jennings SR. Immunological control of herpes simplex virus infections. Journal of NeuroVirology. 2013.
5. Arduino PG, Porter SR. Herpes Simplex Virus Type 1 infection: overview on relevant clinico-pathological features. J Oral Pathol Med. 2008;
6. Kmieć P, Zmijewski M, Waszak P, Sworczak K, Lizakowska-Kmieć M. Vitamin D deficiency during winter months among an adult, predominantly urban, population in northern Poland. Endokrynol Pol. 2014;
7. Spiro A, Buttriss JL. Vitamin D: An overview of vitamin D status and intake in Europe. Nutrition Bulletin. 2014.
8. Hemilä H. Vitamin C and infections. T. 9, Nutrients. 2017.
9. Oh-hora M, Rao A. Calcium signaling in lymphocytes. T. 20, Current Opinion in Immunology. 2008. s. 250–8.

produkty laboratoria polfa łódź

Osteo Max D3+K2 60tab

OsteoMax D3 + K2

Witamina C Forte Polfa Łódź

Witamina C FORTE 1000

Witamina B12 Karton 50tabl

Witamina B12 Forte

Magnez Rodzinny Karton 60tab

Magnez rodzinny

Magnez Skurcze Karton 40tab

Magnez Skurcze + Potas

Magnez Organiczny Karton 50tab

Magnez Organiczny

Calcium 500D Karton 30sasz

Calcium 500 D

Calcium C pomarancza Karton 16tab

Calcium C

Osteo Complex Karton 60tab

Osteo D Complex

Calcium w folii

Wapń