dla twojej domowej apteczki

Ból Ból pleców

Ból krzyża – leczenie i zapobieganie

Część krzyżowa kręgosłupa zlokalizowana jest w jego dolnym odcinku, tuż przed kością ogonową. Ból krzyża jest bardzo powszechny i zapewne każdy z nas choć raz w życiu miał problem „z bolącym krzyżem”.

Ból krzyża

Ból części krzyżowej potrafi być bardzo silny i uniemożliwić nam wykonywanie codziennych czynności.

Zazwyczaj dolegliwości bólowe nie wskazują na poważniejsze schorzenie i mijają samoistnie po kilku dniach czy tygodniach. Zanim ból krzyża całkowicie zniknie możemy przyspieszyć rekonwalescencję. Czasami musimy również sięgnąć po sposoby łagodzenia odczuwanego przez nas bólu.

Jak złagodzić ból w krzyżu?

Przede wszystkim pomimo odczuwanego dyskomfortu powinniśmy pozostać aktywni fizycznie. Nie unikamy więc wykonywania codziennych czynności, staramy się również uaktywnić mięśnie kręgosłupa w trakcie odpowiednich ćwiczeń. Możemy chodzić na spacery, pływać czy zapisać się na zajęcia z jogi czy pilatesu. Pozostawanie w bezruchu opóźni powrót do sprawności i może spowodować pogorszenie. W łagodzeniu bólu krzyża pomocne są przeciwzapalne leki przeciwbólowe jak ibuprofen. Przyjmując je musimy pamiętać, aby przestrzegać zlecanych dawek. Chwilową ulgę w bólu przyniosą nam zimne lub ciepłe okłady. Możemy skorzystać z gotowych kompresów dostępnych w aptece lub po prostu owinąć butelkę z gorącą wodą czy worek lodu ręcznikiem. W trakcie schładzania odcinka krzyżowego pamiętajmy, aby nie robić tego dłużej niż 20 minut [1].

Kiedy z bólem krzyża należy zgłosić się do specjalisty?

Do specjalisty powinniśmy się zgłosić, gdy nie obserwujemy poprawy po upływie kilku tygodni. Ból jest na tyle silny, że uniemożliwia nam wykonywanie codziennych obowiązków czy zamiast poprawy z upływem czasu obserwujemy pogorszenie. W takiej sytuacji powinniśmy skonsultować nasze objawy z lekarzem pierwszego kontaktu. Niekiedy konsultacja ogólna wystarczy, czasami jednak lekarz może skierować nas do fizjoterapeuty [2,3].

Ból w krzyżu wymaga natychmiastowej pomocy lekarskiej, gdy pojawią się dodatkowe symptomy jak gorączka, ogólne osłabienie, szybka utrata masy ciała, problemy z oddawaniem moczu czy drętwienie/mrowienie w kończynach lub innych częściach ciała.

Jak skutecznie zapobiegać bólom w krzyżu

Stosowanie się do pewnych zasad może zmniejszyć ryzyko wystąpienia bólu w krzyżu. Wśród nich znajdują się regularne ćwiczenia aktywujące kręgosłup i rozciągające mięśnie – zestaw odpowiednich ćwiczeń warto ustalić z fizjoterapeutą. Możemy również znaleźć odpowiednie zajęcia fitness, które skupiają się na wzmacnianiu kręgosłupa. Bardzo często widnieją one pod nazwą „zdrowy kręgosłup”. W zapobieganiu wszelkim bólom kręgosłupa konieczne jest pozostawanie aktywnym fizycznie. Należy także unikać długotrwałego przebywania w jednej pozycji np. siedzenia przy komputerze [4]. Warto zadbać o krótkie przerwy w pracy, które spożytkujemy na rozruszanie mięśni np. poprzez ćwiczenia rozciągające. Ważne jest również dbanie o prawidłową postawę nie tylko przy biurku, ale również w trakcie relaksu na kanapie przed telewizorem.

Aby uniknąć problemów z kręgosłupem osoby otyłe powinny jak najszybciej zrzucić zbędne kilogramy. Nadmierna waga wiąże się z większymi obciążeniami kręgosłupa, co prowadzi do poważnych problemów.

1. Koes, B. W., van Tulder, M. W. & Thomas, S. Diagnosis and treatment of low back pain. BMJ 332, 1430–4 (2006).
2. Reuler, J. B. Low back pain. West. J. Med. 143, 259–65 (1985).
3. Shemshaki, H., Nourian, S.-M. A., Fereidan-Esfahani, M., Mokhtari, M. & Etemadifar, M. R. What is the source of low back pain? J. craniovertebral junction spine 4, 21–4 (2013).
4. Rasmussen, C. D. N., Holtermann, A., Mortensen, O. S., Søgaard, K. & Jørgensen, M. B. Prevention of low back pain and its consequences among nurses’ aides in elderly care: a stepped-wedge multi-faceted cluster-randomized controlled trial. BMC Public Health 13, 1088 (2013).

produkty laboratoria polfa łódź

Ibuprofen Max Karton 10tab

Ibuprofen MAX

Paracetamol 500 Karton 10tab

Paracetamol