dla twojej domowej apteczki

Ból Ból pleców

Ból karku – leczenie i zapobieganie

Ból karku jest powszechną dolegliwością we współczesnym świecie – większość z nas doświadczyło lub doświadczy bólu karku na którymś etapie swojego życia.

Ból karku

Jego źródłem może być podrażnienie zakończeń nerwowych przez zimne powietrze (tzw. korzonki) czy niewygodne ułożenie w trakcie snu. Jednak najczęstszą przyczyną bólu jest długotrwałe przebywanie w jednej pozycji np. w trakcie pracy przy komputerze. Nieprawidłowa pozycja, którą większość z nas przyjmuje w trakcie codziennych czynności, w dłuższej perspektywie prowadzi do przykurczu mięśni oraz do zmian zwyrodnieniowych w obrębie kręgosłupa szyjnego, co staje się przyczyną bólu przewlekłego [1].

Jak pozbyć się bólu karku?

Jeżeli ból karku nie jest wynikiem urazu możemy łagodzić go bez konieczności wizyty u lekarza. Przede wszystkim powinniśmy pozostać aktywni na tyle na ile to możliwe – nie pozostajemy w pozycji leżącej w łóżku tylko staramy się wykonywać ćwiczenia aktywujące tą część kręgosłupa np. poprzez delikatne ruchy głowy od ramienia do ramienia. Możemy również spróbować masaży, które rozluźnią napięte mięśnie i więzadła. Rozluźniająco zadział także ciepła kąpiel czy ciepłe okłady. Dodatkowo wspomogą one krążenie i regenerację tkanek. W trakcie spania musimy zadbać o prawidłowa pozycję, która nie obciąży odcinka szyjnego – najlepszym rozwiązaniem jest spanie na stosunkowo twardym podłożu [2]. Aby szybko złagodzić ból karku możemy także sięgnąć po leki o działaniu przeciwbólowym. W przypadku bólu o umiarkowanym natężeniu powinien wystarczyć paracetamol. Jednak w łagodzeniu silniejszego bólu bardziej skuteczne będą niesteroidowe leki przeciwzapalne jak ibuprofen [3].

Jak unikać bólu karku?

Aby wyeliminować lub złagodzić dolegliwości związane z odcinkiem szyjnym powinniśmy przede wszystkim zadbać o prawidłowe ułożenie kręgosłupa w trakcie snu. Dla naszego karku najzdrowsze jest ułożenie w pozycji neutralnej czyli takiej, która pozwala na zachowanie i podtrzymanie naturalnej krzywizny w tym odcinku. Odpowiednią poduszkę powinniśmy dobrać indywidualnie, zależnie od tego w jakiej najczęściej śpimy pozycji. Najzdrowszą pozycją dla kręgosłupa jest spanie na plecach – wówczas nasz kręgosłup może właściwie się rozluźnić. Kolejnym ważnym punktem w zapobieganiu bólu karku jest dbanie o prawidłową pozycję w pracy. W tym celu musimy ustawić monitor komputera tak aby znajdował się na wysokości naszego wzroku. Przy takim ułożeniu nie musimy zadzierać głowy do góry czy trzymać jej spuszczonej w dół. Osoby mające problem z bólem karku powinny także unikać korzystania z telefonu komórkowego lub robić to w pozycji, gdzie telefon znajduje się na wysokości oczu. Aby uniknąć bólu karku musimy także zadbać o wzmacnianie mięśni w trakcie ćwiczeń [4]. Aby dowiedzieć się jakie ćwiczenia możemy wykonywać najlepiej skorzystać z konsultacji fizjoterapeutycznej.

Kiedy ból karku powinien nas zaniepokoić?

Niekiedy ból karku może być związany z zapaleniem opon mózgowych. Zaniepokoić nas powinna pojawiająca się wysypka, gorączka, nadwrażliwość na światło, silny ból głowy, wymioty, uczucie skołowania, obniżone napięcie mięśniowe. Gdy zaobserwujemy te symptomy jak najszybciej powinniśmy zgłosić się po pomoc medyczną.

1. Cohen, S. P. Epidemiology, Diagnosis, and Treatment of Neck Pain. Mayo Clin. Proc. 90, 284–299 (2015).
2. Binder, A. I. Neck pain. BMJ Clin. Evid. 2008, (2008).
3. Cohen, S. P. & Hooten, W. M. Advances in the diagnosis and management of neck pain. BMJ 358, j3221 (2017).
4. Borenstein, D. G. Chronic neck pain: how to approach treatment. Curr. Pain Headache Rep. 11, 436–9 (2007).

produkty laboratoria polfa łódź

Ibuprofen Max Karton 10tab

Ibuprofen MAX

Paracetamol 500 Karton 10tab

Paracetamol