dla twojej domowej apteczki

Ból Ból mięśni

Ból mięśni po treningu

Regularny wysiłek fizyczny to warunek konieczny do zachowania zdrowej sylwetki, prawidłowej masy ciała oraz dobrostanu psychicznego i fizycznego.

Ból mięśni po wysiłku

Nie jest łatwo zmotywować się do ćwiczeń, gdyż wymagają systematyczności, a także przygotowania się na ewentualne niedogodności. Jednym z nich może być ból mięśni występujący po wysiłku. Czy jest on zjawiskiem normalnym i pożądanym? Jak sobie z nim radzić?

Skąd się bierze potreningowy ból mięśni?

Ból mięśni występujący po wysiłku dawniej wiązano z gromadzeniem się w mięśniach kwasu mlekowego, dlatego w języku potocznym określamy go jako ,,zakwasy”. Ta teza została jednak obalona przez naukowców. Kwas mlekowy rzeczywiście powstaje w mięśniach podczas intensywnego wysiłku, na skutek oddychania beztlenowego, jednak wypłukiwany jest z mięśni w przeciągu około dwóch godzin i nie jest bezpośrednią przyczyną dolegliwości bólowych. Za tzw. zakwasy odpowiedzialne są mikrourazy włókien mięśniowych powstające w trakcie ćwiczeń. Powodują one migracje komórek stanu zapalnego do odpowiednich mięśni, usuwanie uszkodzonych fragmentów tkanki mięśniowej i stymulują odbudowę nowych włókien. Mikrourazy są więc zjawiskiem pożądanym, ponieważ przyczyniają się do wzmacniania siły i masy mięśniowej [1, 2].

Nie oznacza to jednak, że trzeba za wszelką cenę dążyć do zakwasów. Po intensywnym wysiłku musimy dać organizmowi czas na przeprowadzenie procesów regeneracyjnych. Upraszczając, nie możemy codziennie wykonywać ciężkich ćwiczeń, gdyż nie będzie wtedy czasu na odbudowanie powstałych mikrourazów i te będą się kumulować [2].

Jak dbać o mięśnie uprawiając sport?

Przede wszystkim ważny jest umiar. Nie należy wykonywać forsownych ćwiczeń codziennie, ponieważ stanowią one zbyt duże obciążenie nie tylko dla mięśni, ale także dla stawów. Przed każdym treningiem należy dobrze się rozgrzać – wstępne ćwiczenia przygotowują układ ruchu do wzmożonego wysiłku, poprawiają ukrwienie i elastyczność tkanek, a tym samym zmniejszają ryzyko urazów. Osoby regularnie korzystające z treningów mogą osiągnąć korzyść stosując tabletki Magnez Skurcze + Potas. Odpowiednia podaż magnezu i potasu jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania mięśni i serca. Witamina B6 zmniejszenia uczucie zmęczenia i znużenia oraz bierze udział w metabolizmie energetycznym.

Niezwykle istotna jest zbilansowana dieta. Co ciekawe, piramida żywieniowa dla sportowców nieco różni się od wersji ,,klasycznej”. Zakłada większe spożycie węglowodanów oraz tłuszczów roślinnych. Powinna także zwiększyć się podaż płynów i elektrolitów. Wiele osób w trakcie regeneracji korzysta z ciepłych kąpieli, jacuzzi oraz masaży relaksacyjnych. Działają one odprężająco i rozluźniająco. Niewskazane jest natomiast łagodzenie zakwasów zimnymi kąpielami. Co prawda sprzyjają one zmniejszeniu stanu zapalnego, jednak jednocześnie opóźniają procesy naprawcze w tkankach [3].

Co w przypadku kontuzji mięśniowej?

W przypadku urazu należy zastosować regułę RICE. ,,R” oznacza ,,rest”, czyli odpoczynek. ,,I” to ,,ice”, czyli chłodzenie (zimne okłady zmniejszają obrzęk, przekrwienie i ból), ,,C” symbolizuje ,,compression”, czyli ucisk (zastosowanie opaski uciskowej zapobiega obrzękom i pomaga drenować krew żylną w kierunku serca), zaś ,,E” to ,,elevation”, czyli uniesienie kończyny (grawitacja zapobiega powstawaniu obrzęków i ułatwia odprowadzanie już powstałych) [1].

Bóle mięśniowe i pourazowe można leczyć lekami bez recepty, takimi jak Laboratoria PolfaŁódź Paracetamol lub Laboratoria PolfaŁódź Ibuprofen MAX.

1. Noszczyk W, Chirurgia Repetytorium, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014
2. Tomala L, Zakwasy, mimo że objawiają się bólem, działają na mięsień stymulująco, mp.pl TRENING ZDROWOTNY [online] https://www.mp.pl/treningzdrowotny/aktualnosci/183790,zakwasy-mimo-ze-objawiaja-sie-bolem-dzialaja-na-miesien-stymulujaco
3. Frączek B, Zalecenia racjonalnego żywienia osób aktywnych fizycznie w kontekście piramidy żywienia dla sportowców, mp.pl DIETA [online] https://dieta.mp.pl/sport/64499,zalecenia-racjonalnego-zywienia-osob-aktywnych-fizycznie-w-kontekscie-piramidy-zywienia-dla-sportowcow

produkty laboratoria polfa łódź

Ibuprofen Max Karton 10tab

Ibuprofen MAX

Paracetamol 500 Karton 10tab

Paracetamol