dla twojej domowej apteczki

Witaminy i minerały

Witamina C

Witamina C, nazywana także kwasem askorbinowym, to organiczny związek chemiczny niezbędny do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu, biorący udział w wielu procesach biochemicznych.

Witamina C

Człowiek sam nie syntetyzuje witaminy C, nie ma także możliwości magazynowania jej, dlatego musi ona być stale dostarczana z pożywieniem [1].

Funkcje witaminy C

Powszechnie znaną funkcją witaminy C jest wspomaganie układu odpornościowego w walce z bakteriami i wirusami,. Należy także zdawać sobie sprawę, iż kwas askorbinowy jest niezbędny do procesów syntezy kolagenu. Ma to duże znaczenie dla gojenia się ran i zrastania się kości. Odgrywa też rolę w syntezie hormonów steroidowych, neuroprzekaźników oraz karnityny. Bierze udział we wchłanianiu żelaza w przewodzie pokarmowym oraz w metabolizmie aminokwasów, tłuszczów, cholesterolu i kwasów żółciowych. Jest przeciwutleniaczem, dzięki czemu potrafi neutralizować nadmiar szkodliwych wolnych rodników [1].

Skutki niedoboru witaminy C

Konsekwencje obniżonej podaży kwasu askorbinowego różnią się u różnych chorych, jednak można wyróżnić najpowszechniejsze problemy związane z niedoborem witaminy C. Zaliczamy do nich zaburzenia w tworzeniu kolagenu, a tym samym w gojeniu się ran, osłabienie naczyń krwionośnych, skłonność do krwawień i tworzenia się wybroczyn, zaburzenia w przemianie kwasów tłuszczowych i cholesterolu, zmniejszoną odporność na infekcje oraz zmiany w dziąsłach. Skrajnie duży niedobór bądź całkowity brak kwasu askorbinowego prowadzi do choroby zwanej szkorbutem. Objawia się ona słabym gojeniem się ran, przerostem dziąseł, wypadaniem zębów, samoistnymi krwawieniami, bólami mięśni, stawów i kości, związanymi z krwawieniem do tych narządów oraz patologicznymi złamaniami kości [2].

Źródła witaminy C

Zapotrzebowanie na witaminę C zależy od płci i wieku. U noworodków i niemowląt do 6 miesiąca życia wynosi 40 mg, u dzieci do 1 roku życia 50 mg. Do ukończenia 4 roku życia zalecane dzienne spożycie wynosi 15 mg, zaś między 4 a 8 rokiem życia 25 mg. W wieku 9-13 lat powinno spożywać się 45 mg witaminy C, a od 14 do 18 roku życia 65 mg w przypadku dziewcząt oraz 75 mg w przypadków chłopców. Dorośli mężczyźni powinni dostarczać 90 mg witaminy C na dobę, zaś dorosłe kobiety 75 mg. Ciężarnym zaleca się dawkę 85 mg, zaś karmiącym piersią 120 mg. Osoby palące papierosy powinny spożywać o 35 mg więcej witaminy C niż wynosi ich dzienne zapotrzebowanie [2,3].

Większe ilości kwasu askorbinowego powinny także przyjmować osoby uzależnione od alkoholu, w podeszłym wieku oraz będące pod wpływem stresu. Najlepszym źródłem witaminy C są warzywa i owoce. Chcąc przyjąć solidną dawkę kwasu askorbinowego w pierwszej kolejności powinniśmy sięgnąć po brukselkę, chrzan, jarmuż, paprykę czerwoną i zieloną, natkę pietruszki, szpinak, kalafiora i kalarepę oraz porzeczki czarne, truskawki, poziomki, kiwi, cytrynę, grejpfrut i pomarańczę. Osoby stosujące zbilansowaną dietę zazwyczaj bez problemu pokrywają swoje dzienne zapotrzebowanie na opisywaną witaminę [3].

Suplementacja

Osobom zdrowym, niestosującym diety eliminacyjnej, suplementacja witaminy C nie jest zalecana. O dodatkowej podaży kwasu askorbinowego powinny za to pamiętać osoby, których dieta nie dostarcza odpowiednich ilości witamin oraz chorzy z zaburzeniami wchłaniania. Suplementacje zaleca się także w okresach zwiększonego zapotrzebowania organizmu na witaminę C, czyli w okresie przeziębień i grypy, zakażeń w czasie rekonwalescencji. Większe dawki kwasu askorbinowego mogą wywierać pozytywny wpływ na zdrowie sportowców, osób ciężko pracujących fizycznie, w okresie młodzieńczym oraz w podeszłym wieku,. Witamina C jest stosowana w leczeniu trudno gojących się ran, złamań kości oraz skłonności do częstych krwawień [3]. Na aptecznych półkach znajdziemy wiele preparatów zawierających w swoim składzie witaminę C, np. Witamina C Forte 1000 w postaci tabletek musujących. Większość z nich jest bez recepty. Zanim jednak dokonamy zakupu, warto poradzić się lekarza bądź farmaceuty w kwestii doboru dawki i formy leku, a także zasadności przyjmowania preparatów witaminowych.

1. Kwas askorbinowy (opis profesjonalny), mp.pl BAZA LEKÓW: [online] https://bazalekow.mp.pl/leki/doctor_subst.html?id=474
2. Przygoda B, Witamina C, mp.pl DIETA: [online] https://dieta.mp.pl/zasady/63300,witamina-c
3, Vitamin C Fact Sheet for Health Professionals, National Institutes for Health: [online] https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminC-HealthProfessional?

produkty laboratoria polfa łódź

Witamina C Forte Polfa Łódź

Witamina C FORTE 1000

Witamina B12 Karton 50tabl

Witamina B12 Forte

Magnez Rodzinny Karton 60tab

Magnez rodzinny

Magnez Skurcze Karton 40tab

Magnez Skurcze + Potas

Magnez Organiczny Karton 50tab

Magnez Organiczny

Calcium 500D Karton 30sasz

Calcium 500 D

Calcium C pomarancza Karton 16tab

Calcium C

Osteo Complex Karton 60tab

Osteo D Complex

Calcium w folii

Wapń

B complex Karton 50tab

Witamina B Complex