dla twojej domowej apteczki

Witaminy i minerały

Witamina C i jej rola w naszym organizmie

Witaminę C, nazywaną też kwasem askorbowym, zidentyfikowano we wczesnych latach 20-tych XX wieku, w trakcie poszukiwania substancji odpowiedzialnej za rozwój szkorbutu.

Witamina C i jej rola w naszym organizmie

Od czasu pierwszej izolacji przeprowadzono liczne badania nad właściwościami tego związku. Dzięki ich wynikom dzisiaj wiemy, że kwas askorbowy ma silne działanie antyoksydacyjne i odgrywa wiele ważnych ról w naszym organizmie.

Zdecydowana większość ssaków ma zdolność syntezy witaminy C, ale naczelne, w tym człowiek, muszą dostarczać ten związek wraz z dietą. Niedobory witaminy C nie tylko są przyczyną szkorbutu, ale również związane są z zaburzeniami procesów gojenia ran, obniżeniem odporności, sennością czy zmęczeniem [1].

Witamina C i jej silne właściwości antyoksydacyjne

Właściwości antyoksydacyjne kwasu askorbowego pozwalają na redukcję liczby, szkodliwych dla naszych komórek, wolnych rodników i reaktywnych form tlenu. Związek ten usuwa je zarówno z komórek, jak i płynów zewnątrzkomórkowych, skutecznie chroniąc komórki i tkanki przed uszkodzeniami. Co więcej, witamina C pozwala na regenerację witaminy E z jej formy utlenionej, dzięki czemu pośrednio hamuje proces peroksydacji lipidów – ważnych składników błony komórkowej.

Pomimo licznych badań trudno dokładnie określić znaczenie witaminy C w naszym organizmie, wiadomo jednak, że związek ten efektywnie ochrania makrocząsteczki biologiczne przed uszkodzeniami oksydacyjnymi mogącymi prowadzić do rozwoju i postępu wielu ostrych w przebiegu i chronicznych chorób [1,2].

Kwas askorbowy uczestniczy w regeneracji uszkodzonych tkanek

Przy niedoborach witaminy C pojawiają się często problemy z gojeniem ran (do których można wykorzystać nasze plastry). Aby rana mogła się zabliźnić koniecznym elementem jest akumulacja kolagenu oraz tworzenie przez niego włóknień uczestniczących w odbudowie tkanki. Kwas askorbowy stymuluje produkcję kolagenu, co zostało potwierdzone w trakcie badań [3]. Suplementacja witaminy C jest więc szczególnie ważna w trakcie leczenia ran pooperacyjnych lub pooparzeniowych, gdy jej zużycie w organizmie jest większe [4].

Kwas askorbowy odgrywa bardzo ważną rolę w regulacji odporności i zwalczaniu infekcji

Witamina C wpływa na działanie różnych składników naszego układu immunologicznego. Przede wszystkim na funkcjonowanie neutrofili – komórek odpowiedzialnych za pochłanianie patogenów. Zwiększa ich zdolność do rozpoznawania intruza, wspomaga zabijanie i usuwanie patogenów [5]. Kwas askorbowy wpływa regulująco na inne ważne elementy uczestniczące w odpowiedzi na infekcje jak limfocyty T czy komórki NK. Badania potwierdzają również, że witamina C, synergicznie wraz z innymi mikroelementami, wzmacnia barierę skórną i barierę nabłonkową (np. w naszych jelitach), czyli bariery chroniące nasz organizm przed wnikaniem patogenów [6]. Dostarczanie organizmowi wraz z dietą odpowiednich ilości witaminy C wraz z innymi mikroelementami jak witamina B6, B12, E, kwas foliowy, selen, cynk, miedź i żelazo wspomaga odpowiedź immunologiczną wrodzoną związaną z produkcją cytokin prozapalnych, co pozwala na efektywną odpowiedź organizmu. Oprócz stymulacji układu immunologicznego kwas askorbowy zapobiega także nadmiernej aktywacji jego elementów chroniąc tkanki organizmu przed zniszczeniem [7].

Czy warto suplementować witaminę C?

Częstym skutkiem niedoborów witaminy C jest zwiększenie podatności na infekcje. Liczne badania naukowe wskazują, że regularna suplementacja tego związku chroni nas przed atakiem bakterii i wirusów. W przypadku najpopularniejszej infekcji, jaką jest przeziębienie nie zaobserwowano obniżenia zachorowalności pod wpływem suplementacji witaminy C w ogólnej populacji. Za to u osób aktywnych fizycznie suplementacja zmniejszała zachorowalność aż o połowę. Istnieją badania potwierdzające, że regularne przyjmowanie tej witaminy skraca czas i zmniejsza intensywność objawów infekcji wywołanej wirusem przeziębienia [8]. Wartości RDA (dzienne zapotrzebowanie) dla witaminy C różnią się w zależności od wieku oraz płci. Dla dorosłych kobiet wynoszą one 75 mg, a mężczyzn 90 mg [9]. Badania jednak wskazują, że suplementacja witaminy C w dawce zgodnej z RDA może nie zaspokajać potrzeb naszego organizmu. Ze względu na fakt, że przyjmowanie większych ilości witaminy C niż wartość RDA jest bezpieczne dla zdrowia, oprócz diety bogatej w warzywa i owoce, warto suplementować kwas askorbinowy w dawce 1000 mg np. pod postacią Laboratoria Polfa Łódź®Witamina C FORTE 1000 [10]. Takie ilości witaminy C możemy dostarczać naszemu organizmowi zwłaszcza w okresach zwiększonego ryzyka infekcji, a także w sytuacjach, gdy nasz organizm ma większe zapotrzebowanie na ten związek, czyli w trakcie trwania choroby. Nie zapominajmy też, że witamina C ze względu na swoje silne właściwości antyoksydacyjne dostarczana regularnie, nie tylko w czasie choroby, pomaga chronić nasze komórki przed uszkodzeniami spowodowanymi działaniem wolnych rodników.

1. Lykkesfeldt J, Michels AJ, Frei B. Vitamin C. Adv Nutr 2014;5:16–8. doi:10.3945/an.113.005157.
2. Padayatty SJ, Katz A, Wang Y, Eck P, Kwon O, Lee JH, i in. Vitamin C as an Antioxidant: Evaluation of Its Role in Disease Prevention. J Am Coll Nutr 2003;22:18–35. doi:10.1080/07315724.2003.10719272.
3. Moores J. Vitamin C: a wound healing perspective. Br J Community Nurs 2013;Suppl:S6, S8-11. doi:10.12968/bjcn.2013.18.Sup12.S6.
4. Mohammed BM, Fisher BJ, Kraskauskas D, Ward S, Wayne JS, Brophy DF, i in. Vitamin C promotes wound healing through novel pleiotropic mechanisms. Int Wound J 2016;13:572–84. doi:10.1111/iwj.12484.
5. Leibovitz B, Siegel B V. Ascorbic acid, neutrophil function, and the immune response. Int J Vitam Nutr Res 1978;48:159–64.
6. Maggini S, Wintergerst ES, Beveridge S, Hornig DH. Selected vitamins and trace elements support immune function by strengthening epithelial barriers and cellular and humoral immune responses. Br. J. Nutr., vol. 98, 2007. doi:10.1017/S0007114507832971.
7. Chambial S, Dwivedi S, Shukla KK, John PJ, Sharma P. Vitamin C in disease prevention and cure: An overview. Indian J Clin Biochem 2013;28:314–28. doi:10.1007/s12291-013-0375-3.
8. Hemilä H, Chalker E. Vitamin C for preventing and treating the common cold. Cochrane database Syst Rev 2013;1:CD000980. doi:10.1002/14651858.CD000980.pub4.
9. Vitamin C — Health Professional Fact Sheet b.d. https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminC-HealthProfessional/ (udostępniono 18 lipiec 2018).
10. Deruelle F, Baron B. Vitamin C: Is Supplementation Necessary for Optimal Health? J Altern Complement Med 2008;14:1291–8. doi:10.1089/acm.2008.0165.

produkty laboratoria polfa łódź

Witamina C Forte Polfa Łódź

Witamina C FORTE 1000

Witamina B12 Karton 50tabl

Witamina B12 Forte

Magnez Rodzinny Karton 60tab

Magnez rodzinny

Magnez Skurcze Karton 40tab

Magnez Skurcze + Potas

Magnez Organiczny Karton 50tab

Magnez Organiczny

Calcium 500D Karton 30sasz

Calcium 500 D

Calcium C pomarancza Karton 16tab

Calcium C

Osteo Complex Karton 60tab

Osteo D Complex

Calcium w folii

Wapń

B complex Karton 50tab

Witamina B Complex