dla twojej domowej apteczki

Witaminy i minerały

Rola witaminy C w naszej odporności

Witamina C wchodzi w skład licznych preparatów wspomagających leczenie chorób sezonowych, a także tych wzmacniających odporność. Skąd jej popularność i czy faktycznie ma aż takie znaczenie dla naszej odporności?

Witamina C (kwas askorbinowy) jest związkiem niezbędnym dla naszego organizmu – uczestniczy w wielu procesach biologicznych m.in. syntezie hormonów. Jej skrajne niedobory powodują szkorbut, któremu towarzyszy wypadanie zębów, ogólne osłabienie, bóle mięśni i stawów. Nasz organizm nie ma zdolności syntezy tego związku, dlatego musimy dostarczać go regularnie wraz z dietą. Badania wskazują, że w obecnych czasach niedobory witaminy C nie są rzadkością [1,2]. Uboga dieta nie zaspokaja naszego zapotrzebowania na witaminę C. Wiąże się to m.in. z obniżoną odpornością na infekcje bakteryjne, wirusowe i grzybicze.

Witamina C jako antyoksydant

Kwas askorbinowy wspomaga prawidłowe funkcjonowanie wszystkich naszych komórek, przede wszystkim dzięki swoim silnym właściwościom antyoksydacyjnym. Wyłapuje i neutralizuje wolne rodniki, które działają niszcząco na białka, lipidy i kwasy nukleinowe (w tym DNA), upośledzając funkcjonowanie komórek. Wolne rodniki powstają jako produkt uboczny reakcji zachodzący w komórkach, ale ich źródłem są także dostające się do naszego organizmu zanieczyszczenia, jak wdychany smog czy dym papierosowy. W trakcie walki z infekcją jej zużycie wzrasta i aby ułatwić układowi odpornościowemu eliminację intruza i przyspieszyć rekonwalescencję, warto rozpocząć suplementację witaminy C [3,4].

Witamina C wspomaga walkę z infekcjami

Witamina C oprócz funkcji antyoksydacyjnej znana jest również jako związek uczestniczący m.in. w produkcji kolagenu i wielu procesach biologicznych. Oddziałuje również na odpowiedź immunologiczną zarówno tę wrodzoną, jak i nabytą. Akumuluje się na przykład w komórkach fagocytujących (pożerających patogeny), jak neutrofile, stymulując proces fagocytozy, co powoduje efektywniejszą eliminację intruza. Znany jest również wpływ witaminy C na inne komórki układu odpornościowego, jak limfocyty T czy komórki NK (z ang. natural killers) [5]. Badania wskazują, że niedobory witaminy C prowadzą do upośledzenia funkcjonowania układu odpornościowego, co skutkuje zwiększoną podatnością na infekcje. W trakcie trwania choroby nasz organizm potrzebuje więcej tego związku, gdyż szybciej go zużywa. Dotychczas prowadzone obserwacje wskazują, że warto przyjmować witaminę C nie tylko profilaktycznie, ale również aby wspomóc walkę z infekcjami [6].

Kiedy sięgnąć po witaminę C?

Witamina C jest rozpuszczalna w wodzie, dzięki czemu możemy dostarczyć ją wraz z codzienną dietą. Znajdziemy ją w sporych ilościach w warzywach czy owocach. W okresie wiosennym, letnim czy jesiennym, gdy mamy prosty dostęp do świeżych warzyw i owoców, a nasza dieta jest zbilansowana, niedobory witaminy C raczej nam nie grożą. W okresie zimowym, gdy jadłospis się zmienia – staje się uboższy w świeże owoce i warzywa – łatwiej jest o niedobory. Aby wspomóc nasz układ odpornościowy, możemy rozpocząć suplementację witaminy C. Codzienne przyjmowanie preparatów z witaminą C, np. suplementu diety w postaci rozpuszczalnych w wodzie tabletek musujących WITAMINA C 1500 MAX wspomoże nasz układ odpornościowy. Co więcej, suplementację witaminy C warto rozpocząć nawet wówczas, gdy infekcja już się rozwinęła.

1. Mosdøl A., Erens B., Brunner E.J. Estimated prevalence and predictors of vitamin C deficiency within UK’s low-income population. J Public Health (Oxf). 2008 Dec;30(4):456-60.
2. Cahill L., Corey P.N., El-Sohemy A. Vitamin C deficiency in a population of young Canadian adults. Am J Epidemiol. 2009 Aug 15;170(4):464-71.
3. Padayatty S.J., Katz A., Wang Y., Eck P., Kwon O., Lee J.H., Chen S., Corpe C., Dutta A., Dutta S.K., Levine M. Vitamin C as an antioxidant: evaluation of its role in disease prevention. J Am Coll Nutr. 2003 Feb;22(1):18-35.
4. Szabolcs P., Holguin F., Wood L.G., Clougherty J.E., Raederstorff D., Antal M., Weber P.,Eggersdorfer M. Nutritional Solutions to Reduce Risks of Negative Health Impacts of Air Pollution. Nutrients. 2015 Dec; 7(12): 10398–10416.
5. van Gorkom G, Klein Wolterink R, Van Elssen C, Wieten L, Germeraad W, Bos G. Influence of Vitamin C on Lymphocytes: An Overview. Antioxidants [Internet]. 10 marzec 2018 [cytowane 26 wrzesień 2018];7(3):41. Pobrano z: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29534432
6. Carr A.C., Maggini S.Vitamin C and Immune Function. Nutrients. 2017 Nov 3;9(11).

produkty laboratoria polfa łódź

Witamina C Forte Polfa Łódź

Witamina C FORTE 1000

Witamina B12 Karton 50tabl

Witamina B12 Forte

Magnez Rodzinny Karton 60tab

Magnez rodzinny

Magnez Skurcze Karton 40tab

Magnez Skurcze + Potas

Magnez Organiczny Karton 50tab

Magnez Organiczny

Calcium 500D Karton 30sasz

Calcium 500 D

Calcium C pomarancza Karton 16tab

Calcium C

Osteo Complex Karton 60tab

Osteo D Complex

Calcium w folii

Wapń

B complex Karton 50tab

Witamina B Complex