dla twojej domowej apteczki

Witaminy i minerały

Dieta dla naszej odporności

Nasze codzienne posiłki mają za zadanie dostarczać nie tylko źródeł energii i budulca dla komórek, ale także witamin i minerałów uczestniczących w regulacji procesów biochemicznych.

Szczególnie ważne jest dostarczanie składników, których nasz organizm nie jest w stanie sam zsyntetyzować i ich jedynym źródłem jest właśnie dieta. Nic więc dziwnego, że to jak się odżywiamy wpływa na nasze samopoczucie, wygląd i odporność. Podobnie jak w odniesieniu do innych komórek organizmu, również w przypadku komórek immunologicznych, dieta uboga w witaminy i minerały negatywnie wpływa na funkcjonowanie i procesy namnażania.
Oto kilka wskazówek jak skomponować codzienną dietę, aby wspomagała układ immunologiczny i odporność.

Warzywa i owoce to podstawa diety wzmacniającej odporność

Zawierają one duże ilości witamin, głównie rozpuszczalnych w wodzie, tak jak niezbędna dla odporności witamina C [1]. Wraz z produktami pochodzenia roślinnego dostarczamy też antyoksydantów – związków chroniących nasze tkanki przed uszkodzeniami spowodowanymi przez wolne rodniki. Zachowanie integralności tkanek jest niezbędne, aby organizm mógł utrzymać homeostazę (równowagę) i skutecznie bronić się przed atakami patogenów [2].
Wśród warzyw na uwagę zasługują brokuły bogate w witaminę A, C i E, a także antyoksydanty i błonnik. Owoce takie jak porzeczki, papaja czy kiwi dostarczają nam dużych dawek witaminy C.

W codziennym jadłospisie nie może zabraknąć źródeł cynku oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych

Cynk jest elementem niezbędnym dla prawidłowego funkcjonowania odpowiedzi odpornościowej wrodzonej [3]. Kwasy tłuszczowe nienasycone stanowią natomiast związki uczestniczące w regulacji procesów zapalnych, które towarzyszą odpowiedzi immunologicznej [4].
Głównym źródłem cynku w naszej diecie jest mięso oraz produkty zbożowe. Artykułami bogatymi w cynk są ciemne pieczywo, sery podpuszczkowe i kasza gryczana. Nienasycone kwasy tłuszczowe znajdziemy w dużej ilości w olejach pochodzenia roślinnego, rybach czy orzechach. Produkty te dostarczają zarówno kwasów omega-3, jak i 6, co jest bardzo ważne w regulacji procesów zapalnych towarzyszących odpowiedzi immunologicznej. Kwasy te działają antagonistycznie i tylko ich obecność w niezaburzonych proporcjach pozwala na zachowanie równowagi w odpowiedzi zapalnej [5].

Odpowiednie suplementy wzmocnią odporność w okresach zagrożenia infekcją

Dbając o zróżnicowaną, zawierającą zarówno produkty pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego dietę, nie musimy obawiać się niedoborów witamin czy minerałów. Jednak w pewnych okresach, gdy jesteśmy szczególnie narażeni na atak patogenów, warto dodatkowo wspomóc organizm poprzez suplementację substancji mających kluczowe znaczenie dla odporności. Wśród nich znajduje się witamina C, cynk oraz witamina D. Substancje te regulują funkcjonowanie komórek immunologicznych pozwalając na skuteczną ochronę organizmu przed patogenami. W okresach, gdy jesteśmy narażeni na częsty kontakt z wirusami czy bakteriami nasze zapotrzebowanie na nie znacznie wzrasta. Gdy nie dostarczymy ich do organizmu wraz z dietą wówczas nasza odporność spada, co może zakończyć się chorobą. Dlatego aby zmniejszyć ryzyko infekcji w sezonie przeziębienia i grypy, warto sięgnąć po kompleksowy preparat np. Laboratoria Polfa Łódź® Calcium C MAX Odporność. Dostarczy on naszemu organizmowi nie tylko witaminę C czy cynk, ale także wapń niezbędny do aktywacji komórek immunologicznych.

[1] Carr AC, Maggini S. Vitamin C and immune function. Nutrients 2017;9. doi:10.3390/nu9111211.
[2] Puertollano MA, Puertollano E, Álvarez De Cienfuegos G, De Pablo MA. Dietary Antioxidants: Immunity and Host Defense. Curr Top Med Chem 2011;11:1752–66. doi:10.2174/156802611796235107.
[3] Prasad AS. Zinc in human health: effect of zinc on immune cells. Mol Med 2008;14:353–7. doi:10.2119/2008-00033.Prasad.
[4] Calder PC, Grimble RF. Polyunsaturated fatty acids, inflammation and immunity. Eur J Clin Nutr 2002;56. doi:10.1038/sj.ejcn.1601478.
[5] Holen E, Araujo P, Sissener NH, Rosenlund G, Waagbø R. A comparative study: Difference in omega-6/omega-3 balance and saturated fat in diets for Atlantic salmon ( Salmo salar ) affect immune-, fat metabolism-, oxidative and apoptotic-gene expression, and eicosanoid secretion in head kidney leukocytes. Fish Shellfish Immunol 2018;72:57–68. doi:10.1016/j.fsi.2017.10.040.

produkty laboratoria polfa łódź

Witamina C Forte Polfa Łódź

Witamina C FORTE 1000

Witamina B12 Karton 50tabl

Witamina B12 Forte

Magnez Rodzinny Karton 60tab

Magnez rodzinny

Magnez Skurcze Karton 40tab

Magnez Skurcze + Potas

Magnez Organiczny Karton 50tab

Magnez Organiczny

Calcium 500D Karton 30sasz

Calcium 500 D

Calcium C pomarancza Karton 16tab

Calcium C

Osteo Complex Karton 60tab

Osteo D Complex

Calcium w folii

Wapń

B complex Karton 50tab

Witamina B Complex