dla twojej domowej apteczki

Witaminy i minerały

Cynk i witamina D. Ich rola w naszej odporności

O tym jak ważna dla właściwego funkcjonowania układu odporności jest witamina C słyszymy na każdym kroku. Wchodzi ona w skład wielu suplementów, które mają wspomagać ochronę przed chorobami i przyspieszać zwalczanie infekcji. Nic dziwnego – pozytywny wpływ witaminy C na nasze zdrowie potwierdza wiele badań. Zapominamy często, że nie jest ona jedynym sprzymierzeńcem naszego układu odpornościowego. Równie ważną rolę odgrywają cynk i witamina D, które w pewnych okresach warto suplementować.

Cynk i witamina D rola w odporności

Źródłem witaminy D dla naszego organizmu jest przede wszystkim jej biosynteza. Ma ona miejsce w naszej skórze w wyniku działania promieni UVB. Dlatego też w okresie jesienno-zimowym, gdy dostęp do słońca jest ograniczony, większość z nas ma niedobory tej witaminy. Są one przyczyną nie tylko ciągłego przemęczenia, ale skutkują też znacznie obniżoną odpornością [1,2]. Cynk najczęściej suplementujemy chcąc wzmocnić włosy, paznokcie czy poprawić stan skóry, ale ten mikroelement jest także niezbędny dla właściwej ochrony naszego organizmu przed patogenami. Przyjmowanie go wraz z dietą jest szczególnie ważne w okresach wysokiego ryzyka zachorowania na infekcje bakteryjne czy wirusowe [3].

Witamina D, a układ odpornościowy

Witamina D odgrywa przede wszystkim ważną rolę w utrzymaniu odpowiedniego poziomu wapnia w komórkach. Przy niedoborach witaminy D wchłanianie tego makroelementu w jelicie cienkim jest znacznie upośledzone. Wapń oprócz tego, że jest najważniejszym składnikiem budulcowym kości uczestniczy w dostarczaniu informacji komórkom również tych, które odpowiadają za odporność [4,5]. Jeszcze zanim udowodniono wpływ witaminy D na odpowiedź immunologiczną zaobserwowano, że promienie słoneczne wspomagają leczenie gruźlicy. Przez lata liczne badania wskazały prostą zależność – osoby z obniżonym poziomem witaminy D w surowicy są bardziej narażone na choroby górnego układu oddechowego niż te z poziomem prawidłowym [6]. Obecnie wiadomo, że witamina D jest składnikiem niezbędnym do regulowania odpowiedzi immunologicznej zarówno wrodzonej jak i nabytej [7,8]. To jak ważną rolę w tej regulacji spełnia witamina D wskazuje również fakt, że chorobom autoimmunologicznym (układ odpornościowy atakuje własne komórki) towarzyszy często jej niedobór [9].

Suplementacja cynku i jej wpływ na odporność

Cynk jest mikroelementem niezbędnym przede wszystkim do prawidłowych podziałów komórek. Jego niedobory objawiają się zaburzeniami wzrostu i zahamowaniem dojrzewania u dzieci. Są też przyczynami schorzeń skóry, a przede wszystkim powodują obniżenie odporności. Cynk występuje jako składnik preparatów wspomagających walkę z przeziębieniem czy grypą, a także tych wzmacniających odporność. Obecnie wiadomo, że suplementacja tego pierwiastka w trakcie przeziębienia wpływa na skrócenie procesu leczenia, a jego profilaktyczne przyjmowanie zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób górnych dróg oddechowych [12,13].

Kiedy i jak zacząć suplementację?

W przypadku witaminy D zalecane jest, aby regularną suplementację rozpocząć wraz z nadejściem jesieni. Wówczas dostęp do światła słonecznego zaczyna być ograniczony, a więc i biosynteza tej witaminy jest minimalna. W okresie zimy, przy braku suplementacji, niedobory tego związku są jeszcze większe. Odbija się to na naszej odporności i jest przyczyną częstych infekcji [14]. Wzbogacanie diety suplementami z witaminą D w okresie jesieni i zimy jest o tyle ważne, że wraz z pokarmem dostarczamy jej niewystarczające ilości. Chcąc kompleksowo wspomóc odporność, warto sięgnąć po preparaty zawierające wapń, witaminę C oraz witaminę D jak np. suplement diety CALCIUM C z witaminą D – wszystkie te składniki znane są z pozytywnego wpływu na układ immunologiczny. W przypadku cynku na jego niedobory szczególnie narażeni są wegetarianie i weganie – najbogatsze w cynk są owoce morza, mięso, a także nabiał. Gdy w naszej codziennej diecie brakuje tych produktów warto sięgnąć po suplementy diety z cynkiem wspomagające odporność jak CALCIUM C z cynkiem i witaminą C. Rozpoczynając suplementację należy dokładnie zapoznać się z informacjami podanymi na opakowaniu, a w razie wątpliwości najlepiej skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą.

1. Kmieć P., Żmijewski M., Waszak P., Sworczak K., Lizakowska-Kmieć M. Vitamin D deficiency during winter months among an adult, predominantly urban, population in Northern Poland. Endokrynol Pol. 2014;65(2):105-13.
2. Prietl B., Treiber G.,Pieber T.R.,Amrein K. Vitamin D and Immune Function. Nutrients. 2013 Jul; 5(7): 2502–2521.
3. Haase H1, Rink L. Multiple impacts of zinc on immune function. Metallomics. 2014 Jul;6(7):1175-80.
4. Cashman K.D. Calcium and vitamin D. Novartis Found Symp. 2007;282:123-38.
5. Vig M.,Kinet J.P. Calcium signaling in immune cells. Nat Immunol. 2009 Jan; 10(1): 21–27.
6. Desvignes L., Weidinger C., Shaw P., Vaeth M., Ribierre T., Liu M., Fergus T., Kozhaya L., McVoy L., Unutmaz D., Ernst J.D., Feske S. STIM1 controls T cell-mediated immune regulation and inflammation in chronic infection. J Clin Invest. 2015 Jun;125(6):2347-62.
7. Schwarz E.C., Qu B.,Hoth M. Calcium, cancer and killing: The role of calcium in killing cancer cells by cytotoxic T lymphocytes and natural killer cells. Biochim Biophys Acta. 2013 Jul;1833(7):1603-11.
8. http://scopeblog.stanford.edu/2016/02/11/calcium-channel-plays-integral-role-in-immune-response/
9. Aranow C. Vitamin D and the Immune System. J Investig Med. 2011 Aug; 59(6): 881–886.
10. Shankar A.H., Prasad A.S. Zinc and immune function: the biological basis of altered resistance to infection. Am J Clin Nutr. 1998 Aug;68(2 Suppl):447S-463S.
11. Dardenne M. Zinc and immune functionEur J Clin Nutr. 2002 Aug;56 Suppl 3:S20-3.
12. Mayo-Wilson E., Junior J.A., Imdad A., Dean S., Chan X.H., Chan E.S., Jaswal A., Bhutta Z.A. Zinc supplementation for preventing mortality, morbidity, and growth failure in children aged 6 months to 12 years of age. Cochrane Database Syst Rev. 2014 May 15;(5):CD009384.
13. https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements-zinc/art-20366112
14. http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C399291%2Cekspert-ponad-90-proc-polakow-ma-niedobory-witaminy-d.html

produkty laboratoria polfa łódź

Witamina C Forte Polfa Łódź

Witamina C FORTE 1000

Witamina B12 Forte Polfa Łódź

Witamina B12 Forte

Magnez +B6 w tabletkach

Magnez rodzinny

Magnez skurcze +potas

Magnez Skurcze + Potas

Magnez organiczny +B6

Magnez Organiczny

Calcium 500 D Polfa Łódź

Calcium 500 D

Calcium C pomarańcza Polfa Łódź

Calcium C

Osteo D Complex Polfa Łódź

Osteo D Complex

Wapń w folii Polfa Łódź

Wapń

B-Complex Polfa Łódź

Witamina B Complex