dla twojej domowej apteczki

Witaminy i minerały

Co wzmacnia, a co osłabia naszą odporność?

Każdego dnia stykamy się z bakteriami i wirusami, które potencjalnie mogą wywołać chorobę. Do naszego organizmu dostają się wraz z wdychanym powietrzem, zanieczyszczonym jedzeniem czy choćby w trakcie pocierania oka nieumytą dłonią.

Na szczęście na straży naszego zdrowia stoi układ immunologiczny, który skutecznie odpiera ataki patogenów. Niepodatność organizmu na działanie mikroorganizmów chorobotwórczych nazywamy odpornością. To dzięki niej nie chorujemy raz za razem, a zwykłe przeziębienie nie kończy się dla nas śmiercią. Jednak aby nasz układ immunologiczny mógł skutecznie pełnić swoje funkcje i odpierać ataki patogenów potrzebuje pomocy z naszej strony.

Szczepienia pozwalają zdobyć odporność bez wcześniej przebytej choroby

Rolę immunizacji, czyli pobudzenia układu immunologicznego do odpowiedzi, doceniano już w starożytnych Chinach. Wówczas stosowano prymitywną metodę – wariolację polegającą na kontakcie zdrowej osoby z wydzieliną ropną pochodzącą od osoby chorej na ospę. Rezultatem takiego zabiegu było uodpornienie na wirusy ospy. Od wieku XVIII, gdy Edward Jenner po raz pierwszy odkrył szczepionkę na ospę, medycyna osiągnęła wiele sukcesów w ograniczeniu, a nawet eliminacji zachorowalności na choroby zakaźne [1].
W wyniku szczepienia do organizmu wprowadzane są nieaktywne patogeny lub tylko ich fragmenty. Nasz układ immunologiczny po kontakcie ze szczepionką jest już przygotowany na kolejny kontakt, tym razem z aktywnym patogenem. Dzięki pamięci immunologicznej pojawienie się intruza w naszym organizmie związane jest z natychmiastową odpowiedzią organizmu. W rezultacie choroba nie zdąży się rozwinąć albo rozwinie się jedynie w łagodnej, niezagrażającej życiu formie [2].

Ćwiczenia i odpowiednia ilość snu wzmacniają odporność

Sprzymierzeńcem odporności są wszystkie aktywności, które pozwalają nam się zrelaksować – stres jest czynnikiem negatywnie wpływającym na układ immunologiczny i jego funkcje. Dlatego warto zapisać się na jogę, zacząć jeździć na rowerze czy choćby częściej spacerować Dodatkowo umiarkowany wysiłek fizyczny zwiększa odporność na infekcje [3]. Ważnym elementem jest też odpowiednia ilość snu. Osoby, które zbyt mało sypiają są bardziej narażone na rozwój różnego rodzaju chorób zakaźnych np. przeziębienia. W trakcie badań ustalono, że aby nasz układ immunologiczny mógł prawidłowo funkcjonować potrzebujemy co najmniej 7 godzin snu dziennie. Na infekcje narażeni jesteśmy najbardziej, gdy sypiamy poniżej 5 godzin [4,5].

Palenie tytoniu negatywnie wpływa na odpowiedź immunologiczną

Palenie tytoniu związane jest z rozwojem licznych chorób, nie tylko nowotworowych. Badania wskazują na jego negatywny wpływ zarówno na odporność wrodzoną jak i nabytą, co zwiększa naszą podatność na infekcje. Dostające się wraz z dymem papierosowym nikotyna, reaktywne formy tlenu i wolne rodniki wpływają na zaburzenie funkcjonowania komórek immunologicznych takich jak limfocyty T, limfocyty B, makrofagi czy komórki NK. Przez to palacze są bardziej podatni na rozwój alergii, choroby autoimmunologiczne czy infekcje górnych dróg oddechowych [6]. Dlatego jeśli chcemy aby nasz układ immunologicznym bez zarzutów pełnił swoje funkcje powinniśmy zaprzestać zarówno palenia czynnego, jak i biernego.

Niektóre elementy naszej diety są szczególnie ważne dla układu immunologicznego

Zbilansowana dieta stanowi podstawę dla utrzymania zdrowia psychicznego i fizycznego. Wraz z nią dostarczamy witaminy i minerały niezbędne dla regulacji licznych procesów w naszym organizmie, w tym również odpowiedzi immunologicznej.
Dla utrzymania odporności szczególnie ważną rolę odgrywają witamina C oraz cynk. Witamina C gromadzi się w komórkach odpowiedzialnych za fagocytozę, czyli pochłanianie drobnoustrojów chorobotwórczych przez białe krwinki. Wiadomo również, że witamina C wpływa na inne elementy układu immunologicznego jak limfocyty T oraz B, stymulując ich namnażanie. Cynk jest mikroelementem uczestniczącym w rozwoju odpowiedzi wrodzonej – reguluje funkcjonowanie takich komórek jak neutrofile i komórki NK [7,8].
Zarówno niedobory witaminy C, jak i cynku wiążą się z poważnymi zaburzeniami odporności. Jako, że substancje te są ciągle „zużywane” przez organizm musimy je dostarczać z codzienną dietą – w witaminę C bogate są owoce i warzywa, a cynk wchodzi w skład przetworów mięsnych, ryb i nabiału. Zapotrzebowanie naszego organizmu na te substancje wzrasta szczególnie w okresach, gdy mamy częsty kontakt z patogenami i układ immunologiczny musi odpierać ich ataki np. w sezonie na przeziębienie. W takich sytuacjach warto sięgnąć po pomoc w postaci suplementów zawierających cynk i witaminę C (np. Calcium C MAX Odporność z cynkiem), które pomogą nam w codziennym dostarczeniu tych substancji.

[1] Plotkin S. History of vaccination. Proc Natl Acad Sci 2014;111:12283–7. doi:10.1073/pnas.1400472111.
[2] Clem A. Fundamentals of vaccine immunology. J Glob Infect Dis 2011;3:73. doi:10.4103/0974-777X.77299.
[3] Nieman DC, Pedersen BK. Exercise and immune function. Recent developments. Sport Med 1999;27:73–80. doi:10.2165/00007256-199927020-00001.
[4] Patrick Y, Lee A, Raha O, Pillai K, Gupta S, Sethi S, i in. Effects of sleep deprivation on cognitive and physical performance in university students. Sleep Biol Rhythms 2017;15:217–25. doi:10.1007/s41105-017-0099-5.
[5] Besedovsky L, Lange T, Born J. Sleep and immune function. Pflugers Arch Eur J Physiol 2012;463:121–37. doi:10.1007/s00424-011-1044-0.
[6] Qiu F, Liang C-L, Liu H, Zeng Y-Q, Hou S, Huang S, i in. Impacts of cigarette smoking on immune responsiveness: Up and down or upside down? Oncotarget 2017;8:268–84. doi:10.18632/oncotarget.13613.
[7] Carr A.C., Maggini S.Vitamin C and Immune Function. Nutrients. 2017 Nov 3;9(11).
[8] Prasad A. Zinc in Human Health: Effect of Zinc on Immune Cells. Mol Med. 2008 May-Jun; 14(5-6): 353–357.

produkty laboratoria polfa łódź

Witamina C Forte Polfa Łódź

Witamina C FORTE 1000

Witamina B12 Karton 50tabl

Witamina B12 Forte

Magnez Rodzinny Karton 60tab

Magnez rodzinny

Magnez Skurcze Karton 40tab

Magnez Skurcze + Potas

Magnez Organiczny Karton 50tab

Magnez Organiczny

Calcium 500D Karton 30sasz

Calcium 500 D

Calcium C pomarancza Karton 16tab

Calcium C

Osteo Complex Karton 60tab

Osteo D Complex

Calcium w folii

Wapń

B complex Karton 50tab

Witamina B Complex