dla twojej domowej apteczki

Przeziębienie i grypa

Jak chronić się przed wirusami?

Z wirusami powodującymi grypę czy przeziębienie mamy styczność przez cały rok. Jednak szczyt zachorowań na infekcje wirusowe występuje w sezonie jesienno-zimowym. To właśnie wtedy najłatwiej złapać katar, kaszel czy ból gardła. W okresie zwiększonego ryzyka chorób wirusowych warto trzymać się kilku podstawowych zasad, które pozwolą uchronić się przed atakami tych patogenów.

Jak chronić się przed wirusami

Zarówno przeziębienie jak i grypa mają podłoże wirusowe i przenoszone są drogą kropelkową. Do infekcji dochodzi zazwyczaj w trakcie bliskiego kontaktu z osobą chorą lub pośrednio poprzez wprowadzenie wirusa do ust przez brudne ręce. Wówczas aktywne cząstki wirusa, przyczepione do drobnych fragmentów śliny lub śluzu chorego, trafiają na błonę śluzową wyściełającą nasze górne drogi oddechowe. Tam wnikają do komórek nabłonka i namnażają się wywołując pierwsze objawy choroby jak katar czy ból gardła. Aby chronić siebie i bliskich przed wirusami powinniśmy wprowadzić w życie kilka prostych, ale skutecznych reguł.

Zawsze zachowuj podstawowe zasady higieny. Wirusy nigdy nie śpią. Nawet, gdy tylko raz zapomnisz o umyciu rąk po wyjściu z publicznej toalety, a później brudnymi rękoma zjesz kanapkę możesz złapać infekcję wirusową. Zwłaszcza w tzw. sezonie przeziębienia i grypy dbaj o to, by zawsze myć dokładnie ręce nie tylko przed jedzeniem i po skorzystaniu z toalety, ale również przed wizytą w toalecie i po przyjściu do domu. Pamiętaj również, że niezależnie od tego jak czyste są Twoje ręce unikaj wkładania ich do ust czy nosa – to tymi drogami wprowadzamy wirusy do organizmu [1,2] .

Dezynfekuj często używane powierzchnie. Wirusy nie tylko przenoszą się przez kontakt bezpośredni z chorym, ale również pośrednio przez przedmioty, które dotykała osoba chora lub np. kichała w ich okolicy. Dlatego warto zaopatrzyć się w środek dezynfekujący na bazie alkoholu lub chusteczki dezynfekujące i regularnie przemywać powierzchnie z którymi mamy częsty kontakt jak telefon komórkowy czy klawiatura komputera [3].

Zwiększ swoją odporność suplementując witaminę D. Okres jesienno-zimowy bardzo często wiąże się z występowaniem niedoborów witaminy D [4]. W okresach, gdy mamy łatwiejszy dostęp do światła słonecznego (np. lato) całkowite zapotrzebowanie na witaminę D zaspokajane jest przez jej syntezę w naszej skórze. W okresie jesienno-zimowym, gdy dostęp do światła słonecznego jest ograniczony, większość z nas cierpi na jej braki w organizmie. Odbija się to na układzie odpornościowym, gdyż witamina D uczestniczy w procesach regulujących funkcjonowanie jego komórek [5]. Dlatego profilaktycznie, w sezonach charakteryzujących się krótkim dniem i słabym nasłonecznieniem, warto przyjmować witaminę D [6].

Chroń błonę śluzową nosa przed atakiem wirusów. W profilaktyce i zwalczaniu chorób wirusowych coraz częściej sięga się po preparaty tworzące barierę fizyczną na powierzchni błony śluzowej w jamie nosowej. Taka bariera (tzw. mikropowlekanie) zapobiega wnikaniu cząstek wirusa do komórek nabłonka. Preparatem tego typu jest wyrób medyczny STOP WIRUSOM występujący pod postacią aerozolu aplikowanego donosowo. Związki wchodzące w jego skład wyłapują cząsteczki wirusa, które zostały wprowadzone do jamy nosowej. Preparat ten stosuje się po wystąpieniu pierwszych objawów infekcji – by zapobiec jej rozprzestrzenieniu i wniknięciu kolejnych cząstek wirusa, ale także profilaktycznie. W okresach, gdy jesteśmy narażeni na kontakt z osobami chorymi np. w komunikacji miejskiej lub gdy jeden z domowników ma objawy choroby warto zmniejszyć ryzyko, że i my zachorujemy właśnie poprzez aplikację takiego środka.

1. Worrall G. Common cold. Can Fam Physician. 2011;57(11):1289–90.
2. Barker J, Stevens D, Bloomfield SF. Spread and prevention of some common viral infections in community facilities and domestic homes. T. 91, Journal of Applied Microbiology. 2001. s. 7–21.
3. Allan GM, Arroll B. Prevention and treatment of the common cold: making sense of the evidence. CMAJ [Internet]. 18 luty 2014 [cytowane 22 sierpień 2018];186(3):190–9. Dostępne na: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24468694
4. Kmieć P, Zmijewski M, Waszak P, Sworczak K, Lizakowska-Kmieć M. Vitamin D deficiency during winter months among an adult, predominantly urban, population in northern Poland. Endokrynol Pol. 2014;65(2):105–13.
5. Prietl B, Treiber G, Pieber TR, Amrein K. Vitamin D and immune function. T. 5, Nutrients. 2013. s. 2502–21.
6. Harvey NC, Cantorna MT. Vitamin D and the immune system. W: Diet, Immunity and Inflammation. 2013. s. 244–63.

produkty laboratoria polfa łódź

Przeziebienie Grypa Cytryna Karton 8sasz

Przeziębienie i grypa

Zatoki Ibuprofen 200 Karton 10tab

Zatoki

Ascalin Plus Karton 8sasz

Ascalcin Plus

Stop Wirusom Karton 15ml

Stop wirusom

Ostry ból gardła Karton 20past

Ostry ból gardła