dla twojej domowej apteczki

Przeziębienie i grypa

5 sposobów na uniknięcie przeziębienia

Termin „przeziębienie” odnosi się do symptomów wywoływanych przez wirusy, które zainfekowały nasze górne drogi oddechowe. Choroba rozwija się zazwyczaj przez kilka dni i obejmuje objawy takie jak zatkany lub cieknący nos, kichanie, kaszel i obolałe gardło.

Czasami przeziębieniu towarzyszą też delikatnie podwyższona temperatura, ogólne osłabienie i ból głowy. Często choroba ta niesłusznie mylona jest z grypą – obydwie infekcje są wirusowe, ale przeziębienie wywoływane jest przez inne typy wirusów. Co najważniejsze, w przeciwieństwie do grypy, przeziębienie rzadko związane jest z powikłaniami, a objawy są łagodniejsze [1].
Przeziębienie nie zagraża wprawdzie naszemu życiu, ale przez towarzyszące mu objawy, potrafi skutecznie utrudnić nam codzienne funkcjonowanie. Oto 5 skutecznych, naukowych sposobów na to jak uniknąć przeziębienia.

Właściwa higiena pozwoli zapobiec infekcji

Wirusy przeziębienia przenoszone są drogą kropelkową. Zazwyczaj do zarażenia dochodzi przez bezpośredni kontakt, gdy ktoś kicha lub kaszle w naszej okolicy. Wówczas, w trakcie wdechu, cząsteczki wirusa unoszące się w powietrzu dostają się do naszych dróg oddechowych. Do zarażenia może dojść również pośrednio, gdy chory dotknie np. klamki dłonią, którą zakrywał usta w trakcie kichania. Wówczas wystarczy, że w krótkim czasie po tym zdarzeniu dotkniemy tej samej klamki, a następnie nieumytymi rękoma zjemy kanapkę czy dotkniemy ust.
Ze względu na sposób przenoszenia cząsteczek wirusów za jeden ze skuteczniejszych sposobów zapobiegania infekcjom uważa się częste mycie rąk mydłem przez co najmniej 20 sekund. Myjemy je zawsze przed jedzeniem, po przyjściu do domu czy, gdy jesteśmy poza domem, po wizycie w toalecie. Nie dotykamy też nigdy twarzy, gdy mamy nieumyte ręce i nie pijemy z tego samego kubka co osoba chora [2].

Wysypiaj się, by wzmocnić odporność

Sen jest elementem niezbędnym dla prawidłowego funkcjonowania każdego żywego organizmu. To w czasie snu zachodzi wiele procesów, dzięki którym uszkodzone tkanki mogą się zregenerować, a mózg porządkuje zdobyte informacje i usuwa te niepotrzebne. Długotrwały brak snu lub jego za mała ilość skutkują wieloma poważnymi zaburzeniami jak opóźnione reakcje i obniżona wydolność fizyczna [3]. Liczne badania naukowe potwierdzają także zależność pomiędzy brakiem snu, a większą podatnością na przeziębienie. W trakcie jednego z badań obserwowano na przykład, że osoby śpiące poniżej 6 godzin są bardziej narażone na infekcje wirusem przeziębienia niż te, których sen trwa dłużej. Optymalna długość snu, która pozytywnie wpływa na nasza odporność, to około 7 godzin [4,5].

Suplementuj witaminę C i cynk, aby wzmocnić odporność

Prawidłowo funkcjonujący układ immunologiczny jest niezbędny dla utrzymania odporności organizmu i ochrony przed atakami wirusów. Jedynie właściwa dieta i suplementacja niektórych związków jest w stanie dostarczyć wszystkich elementów potrzebnych komórkom immunologicznym do szybkiego rozpoznania intruza, reakcji i jego zwalczenia, zanim zdąży się namnożyć. Wiele badań naukowych wskazuje na korzystny wpływ suplementacji witaminy C oraz cynku na naszą odporność. Nic dziwnego – obydwa związki są substancjami uczestniczącymi w procesach ważnych dla prawidłowej odpowiedzi immunologicznej [6,7]. Witaminę C dostarczamy wraz z dietą głównie pod postacią warzyw i owoców. W cynk bogate jest mięso, przetwory mleczne czy produkty zbożowe. Gdy nasza dieta jest zróżnicowana i staramy się unikać żywności przetworzonej to zazwyczaj nie mamy do czynienia z niedoborami tych związków. Musimy jednak pamiętać, że w pewnych okresach – zwłaszcza, gdy obserwujemy wzrost liczby infekcji w naszym otoczeniu – codzienną dietę warto wspomóc dodatkową suplementacją. Gdy nasz organizm styka się z patogenami wzrasta jego zapotrzebowanie na te substancje, a zwłaszcza na witaminę C [8]. Aby umożliwić mu skuteczną walkę z wirusami i zapobiec rozwojowi przeziębienia, w okresach wzrostu ryzyka infekcji warto sięgnąć po preparaty zawierające łatwo przyswajalny cynk oraz witaminę C jak Laboratoria Polfa Łódź® Calcium C MAX Odporność.

[1] Common Cold – National Library of Medicine – PubMed Health b.d. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMHT0024671/ (udostępniono 18 lipiec 2018).
[2] Common Colds: Protect Yourself and Others | Features | CDC b.d. https://www.cdc.gov/features/rhinoviruses/index.html (udostępniono 19 lipiec 2018).
[3] Patrick Y, Lee A, Raha O, Pillai K, Gupta S, Sethi S, i in. Effects of sleep deprivation on cognitive and physical performance in university students. Sleep Biol Rhythms 2017;15:217–25. doi:10.1007/s41105-017-0099-5.
[4] Prather AA, Janicki-Deverts D, Hall MH, Cohen S. Behaviorally Assessed Sleep and Susceptibility to the Common Cold. Sleep 2015;38:1353–9. doi:10.5665/sleep.4968.
[5] Cohen S, Doyle WJ, Alper CM, Janicki-Deverts D, Turner RB. Sleep habits and susceptibility to the common cold. Arch Intern Med 2009;169:62–7. doi:10.1001/archinternmed.2008.505.
[6] Carr AC, Maggini S. Vitamin C and immune function. Nutrients 2017;9. doi:10.3390/nu9111211.
[7] Prasad AS. Zinc in human health: effect of zinc on immune cells. Mol Med 2008;14:353–7. doi:10.2119/2008-00033.Prasad.
[8] Hemilä H. Vitamin C and infections. Nutrients 2017;9. doi:10.3390/nu9040339.

produkty laboratoria polfa łódź

Przeziebienie Grypa Cytryna Karton 8sasz

Przeziębienie i grypa

Zatoki Ibuprofen 200 Karton 10tab

Zatoki

Ascalin Plus Karton 8sasz

Ascalcin Plus

Stop Wirusom Karton 15ml

Stop wirusom

Ostry ból gardła Karton 20past

Ostry ból gardła